مخزن CNG

مخزن CNG

مخزن CNG

مخزن CNG یا سیلندر سی ان جی خودرو یکی از اجزای اصلی سیستم سوخت‌رسانی گازی است که سوخت گاز در آن ذخیره می‌گردد. معمولاً به‌منظور افزایش قابلیت ذخیره‌سازی بیشتر، سوخت گاز به‌صورت فشرده نگهداری می‌شود. در این مخازن، این فشار تا بیش از 200 بار (واحد فشار) نیز افزایش می‌یابد.

تعداد مخازن استفاده‌شده در خودروها، حجم و طراحی ابعاد آن‌ها به عواملی مانند نوع خودرو، توان موتور و فضای در نظر گرفته‌شده برای مخازن بستگی دارد. مخازن سی ان جی معمولاً به شکل کپسول‌های استوانه‌ای یا عدسی‌های کروی طراحی می‌شوند.

تقسیم‌بندی مخازن CNG ازنظر جنس مواد تشکیل‌دهنده

به‌طورکلی مخازن گاز طبیعی فشرده  مورداستفاده در خودرو را می‌توان به چهار دسته تقسیم کرد:

مخزن CNG

مخازن نوع اول، مخازن تمام فلزی (CNG-1)

 

مخزن فولادی نوعCNG1

این مخازن با استفاده از سه روش (استفاده از لوله، ورق صفحه‌ای، شمشال) و روش‌های خاص شکل‌دهی، به‌ صورت یکپارچه و بدون درز و جوش، از فولاد کروم – مولیبدن، یا فولاد کربن – منگنز ساخته می‌شوند. در مقایسه با انواع دیگر مخازن دارای وزن بیشتر و قیمت پایین‌تری می‌باشند. این مخازن به ازای هر لیتر ظرفیت آبی از 90/0 الی 3/1 کیلوگرم وزن دارند.

مخازن نوع دوم، مخازن نیمه کامپوزیت یا کمرپیچ (CNG-2)

 

مخزن نیمه کامپوزیت نوع CNG2

این نوع مخزن دارای یک لایه آستری از جنس فولاد یا آلومینیوم بدون درز است که قسمت استوانه‌ای این آستری، توسط الیاف شیشه، آرامید، کربن یا مخلوطی از آن‌ها که آغشته به رزین است (کامپوزیت) به‌صورت محیطی تقویت شده است.

استفاده از این ساختار کامپوزیتی، باعث کاهش ضخامت قسمت استوانه‌ای می‌شود، درنتیجه وزن مخزن نسبت به نوع اول کاهش می‌یابد. این مخازن به ازای هر لیتر ظرفیت آبی از 60/0 الی 85/0 کیلوگرم وزن دارند.

مخازن نوع سوم (CNG-3)

مخزن نوع CNG3

این مخازن دارای یک لایه آستری عمدتاً از جنس آلومینیوم بدون‌ درز بوده و در تمام این لایه داخلی مواد کامپوزیتی در راستای محیطی و محوری تقویت شده است. این ساختار کامپوزیتی که به مخزن داده می‌شود، این امکان را به وجود می‌آورد که بتوان از ضخامت قسمت فلزی کاست و درنتیجه مخزن سبک‌تری را نسبت به مخازن نوع اول و دوم به دست آورد. علاوه بر این، قابلیت تحمل فشار نیز نسبت به انواع قبلی افزایش می‌یابد. این مخازن به ازای هر لیتر ظرفیت آبی 3/0 الی 4/0 کیلوگرم وزن دارند.

مخازن نوع چهارم، مخازن تمام کامپوزیت (CNG-4)

مخزن نوعCNG4

این مخازن بسیار شبیه مخازن نوع سوم هستند و تنها ازلحاظ نوع و جنس آسترها تفاوت دارند. آستر این نوع مخازن از جنس پلیمر بدون درز است که تمام سطح آن توسط مواد کامپوزیتی در جهات شعاعی و محوری تقویت شده است. این ساختار تمام کامپوزیت از سبک‌ترین انواع مخازن سی ان جی  است، به‌طوری‌که حتی با سیستم سوخت بنزینی قابل‌ مقایسه هستند. محل نصب شیر و پورت‌های خروجی از جنس آلومینیوم است که با روش خاصی به لایه داخلی متصل می‌شود.

به دلیل اختلاف ضریب انبساطی حجمی آلومینیوم و مواد پلیمری، در اثر تغییرات دمایی و فشار داخل مخزن، ممکن است این دو ماده از هم جدا شوند و مخزن دچار نشتی گردد. ایمن‌سازی مخزن در برابر این پدیده یکی از پیچیدگی‌های ساخت این مخازن است. این مخازن به ازای هر لیتر ظرفیت آبی 3/0 الی 5/0 کیلوگرم وزن دارد و سازندگان این نوع مخازن در دنیا بسیار محدودند.

اشکال عمده این مخازن ایجاد نشتی به ‌مرور زمان از محل نافی فلزی و آستر پلیمری است که وظیفه ارتباط ورود و خروج گاز را بین مخزن و قطعات خارجی مخزن به عهده دارد. هم‌چنین به علت عدم انتقال حرارت مناسب آستری پلاستیکی، حین سوخت‌گیری سریع در این مخازن افزایش دمای نسبتاً بیشتری ایجاد می‌شود. ازجمله مزایای این نوع مخازن می‌توان به سیکل عمر طولانی و احتمال کم بودن ترکیدگی در حوادث اشاره کرد.

مقایسه وزن و جنس 4 نوع مخزن CNG

 

مقایسه وزن مخزن CNG

ممکن است این سؤال پیش بیاید که چرا مخازن نوع 4 با آن‌که از فن‌آوری ساخت پیشرفته‌تری دارند از مخازن نوع 3 سنگین‌تر هستند؟ در جواب می‌توان گفت که اگر چه مخزن نوع 4 سنگین‌تر است ولی به دلیل تکنولوژی بالاتر، عمر بیشتری نیز دارد، که باتوجه به اختلاف وزن ناچیز با مخزن نوع 3، یک نقطه قوت محسوب می‌شود.

 

استانداردهای ساخت مخازن CNG

رشد و توسعه خودروهای گازسوز و این‌که ایمنی اولین دغدغه در طراحی و استفاده از مخازن آن‌ها بوده موجب توسعه استانداردهای متعدد ملی و بین‌المللی در این زمینه بوده است.

جدول زیر گروهی از استانداردهای ملی و بین‌المللی مرتبط با مخازن را نشان می‌دهد:

 

استاندارد مخازن CNG

استانداردهای مذکور تا حد معقولی با یکدیگر هماهنگ هستند و الزامات فنی آن‌ها با یکدیگر یکپارچه است. درنتیجه مخزنی که الزامات یک استاندارد را پشت سر بگذارد به ‌احتمال ‌قوی الزامات سایر استانداردها را نیز برآورده خواهد نمود.

 

این استانداردها مانند سایر استانداردها عملکرد محور هستند و وارد جزئیات پروسه ساخت و مواد نمونه نمی‌شوند. به این دلیل در صورت رعایت نکات ایمنی و قابلیت اعتماد، امکان ورود فن‌آوری‌های جدید را به این حیطه فراهم می‌نماید.

آزمون‌های ارزیابی کیفی این استانداردها نماینده الزامات استفاده میدانی هستند و به آسیب، مقاومت محیطی و دوام، عمر کاری (15 تا 20 ساله) مخزن و تعداد دفعات پر شدن حداکثر 15000 بار مرتبط هستند. برآورد این الزامات آزمون، ایمنی را طی عمر کاری مخزن تضمین می‌نماید.

شایان‌ذکر است که در ایران از استاندارد ISO 11439 یا استاندارد ملی 7598 برای ساخت مخازن استفاده می‌شود.

 

گنجایش سیلندر CNG

گنجایش مخازن برای سوخت‌گیری گاز به‌طور استاندارد برای هر 4 لیتر حجم اسمی ظرفیت آبی، یک مترمکعب (170 گرم بر لیتر) گاز در شرایط دمای 15 درجه سانتی‌گراد و فشار 250 بار (اتمسفر) در جایگاه سوخت‌گیری است. البته به دلیل سوخت‌گیری مداوم و تدابیر نگهداری تجهیزات جایگاهی معمولاً این فشار پشت دستگاه‌های تزریق سوخت جایگاه وجود ندارد و با افزایش دما نیز گاز کمتری به مخازن تزریق می‌شود.

در ایران به دلیل ارزانی و روش تولید آسان‌تر آن مخازن، از مخازن نوع اول، بیشتر استفاده می‌شود که از حجم 20 لیتر تا 130 لیتر وارد و یا تولید می‌شود.

مسافت طی شده با یک بار پر کردن سیلندر CNG

 

 پس از گازسوز کردن خودرو ، دقت داشته باشید که پیمایش خودرو به اندازه یک باک بنزین نیست بلکه یک مخزن سی ان جی به‌طورمعمول معادل 10 تا 25 لیتر بنزین، گاز طبیعی را در خود ذخیره می‌کند. بدیهی است اگر میزان مصرف خودروی‌تان را با واحد km/liter در این عدد ضرب کنید، میزان مسافت پیموده شده با یک مخزن پر از CNG به دست می‌آید.

برای مثال برای یک خودروی متوسط با حجم سیلندر 1300 سی‌سی این مسافت چیزی در حدود 100 تا 250 کیلومتر در خودروهای مختلف و بزرگی مخزن سی ان جی خواهد بود. در صورت نیاز با افزودن تعداد مخزن می‌توان این مسافت را افزایش داد.

به عبارتی میتوان گفت مسافت طی شده با یک بار پرکردن مخزن سی ان جی بستگی به مقدار مصرف خودرو در استفاده از سوخت بنزین دارد و مسافت طی شده، به ازای مصرف هر متر مکعب گاز طبیعی حدودا معادل مسافت طی شده با یک لیتر بنزین است.

به عنوان مثال اگر مخزن خودرو 20 متر مکعب گاز ذخیره کند و مصرف ان با بنزین به ازای هر 100 کیلومتر 10 لیتر بنزین باشد میتوان مسافت 200 کیلومتر را طی کرد.

مشخصات سیلندر CNG

سیلندرهای سی ان جی تولیدی از نظر قطر خارجی، طول، وزن و گنجایش اسمی و گنجایش مقدار گاز تقریبی، از مقادیر جدول زیر تبعیت می‌کنند که برای نمونه مشخصات شرکت کاوش را در این جا آورده‌ایم.

البته بسته به کارخانه تولیدی و مواد اولیه به کار رفته در تولید مخازن، تفاوت‌هایی در این اندازه‌ها وجود دارد.

مشخصات مخازن CNG

قابل ذکر است که برخی سازنده ها (مثل کاوش) در مورد حک کردن وزن مخازن تولید شده دقت کافی صورت نداده اند و وزن حک شده روی انها صحیح نمیباشد. و باید وزن واقعی اندازه گیری شده با ترازوی یا لودسل کالیبره شده بعنوان وزن مخزن در نظر گرفته شود. 

 

تاریخ تولید و انقضای سیلندر CNG

دو نوع اطلاعات روی مخازن سی ان جی در قسمت گپ گلویی (شانه سمت شیرمخزن) حکاکی میشود که برخی از انها اطلاعات ضروری سیلندر است که باید حتما روی تمامی مخازن سی ان جی مشخص شود و برخی از اطلاعات بصورت تکمیلی است که اگر نباشد اشکالی ندارد. در جدول زیر اطلاعات مخزن اورده شده است.

یکی از موارد مهم ان تاریخ تولید و انقضای مخزن است زیرا پس از انقضای تاریخ سیلندر نباید از ان برای سوختگیری برای گاز طبیعی فشرده (CNG) و استفاده در خودرو استفاده کرد. 

 

مشخصات مخزن سی ان جی

مشخصات مخزن

اطاعات ضروری

                                        اطلاعات تکمیلی

فقط برای CNG

PRD های ویژه و شیرهای تایید شده برای استفاده همراه مخزن

تاریخ انقضا (بعنوان مثال: 08/2031)

محدوده دمای گاز داخل مخزن

نشان شناسایی سازنده(نام کشور و شرکت سازنده مخزن)

گنجایش نامی سیلندر برحسب لیتر آب

مشخصه سیلندر(شماره سریال و …)

تاریخ انجام آزمون اصلی فشار

فشار و دمای کاری (200  بار در دمای 15 درجه سانتیگراد)

نشان بازرسی

شماره استاندارد مخزن (11439- 7598- R110)

 

تاریخ ساخت یا تولید سیلندر ( مثال 08/2016) یا (08/16)

 

اطلاعات الزام شده توسط موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران

 
   

 

عملکرد، شرایط و طول عمر مخزن گاز طبیعی فشرده

شرایط طراحی و سرویس برای مخازن سی ان جی، فشار 200 بار در دمای 15 درجه سانتی‌گراد است. بیشینه فشار پرشدگی سیلندر سی ان جی  260 بار است که بیشینه دمای مجاز را هم در مخزن ایجاد می‌کند. این حالت در هنگام پر شدن مخزن در دستگاه‌های سریع رخ می‌دهد.

کمترین دفعات قابل پرشدن یک سیلندر سی ان جی در طول عمر خود 15000 مرتبه و حداکثر عمر یک مخزن معمولاً 20 سال است.

برنامه بازرسی دوره‌ای مخازن CNG، 3 ساله و آزمون مجدد آن 5 ساله در مراکز بازرسی دوره‌ای مخازن است.

 

علت داغ شدن مخزن سی ان جی

توجه شود که هنگام سوخت‌گیری، مخازن سی ان جی به دلیل این‌که گاز تحت‌فشار ذخیره می‌شود انرژی آزاد کرده و دمای آن بالا می‌رود. لذا گرم شدن سیلندر در هنگام سوخت‌گیری، کاملاً طبیعی است و جای نگرانی نیست.

انبار کردن و نگهداری سیلندرهای سی ان جی

 

چیدمان مخزن CNG

برای جلوگیری از صدمه رسیدن به مخازن در انبار، باید شرایط زیر را رعایت نمود:
• مخازن نباید در معرض تابش مستقیم آفتاب و بارش آسمانی قرار گیرند.
• محیط نگهداری مخازن نباید طوری باشد که باعث خوردگی یا پوسیدگی مخزن بشود.
• مخازن نباید با زمین و یا با یکدیگر برخورد داشته باشند.

برای این کار از پالت‌های چوبی در زیر مخازن و تخته‌های مخصوص موقع انبار کردن روی‌هم استفاده می‌شود.
• مخازن نباید در کنار مواد آتش‌زا قرار گیرند.
• از کشیدن و غلطاندن مخازن سی ان جی موقع جابجایی جداً خودداری و برای حمل مخازن از جرثقیل و یا بالابر دستی استفاده شود.
• مخازن باید از هرگونه آلودگی به مواد چربی دور باشند.
• مخازن در کنار دستگاه‌هایی که تولید جرقه می‌کنند قرار نگیرند.

 

دانلود فایل PDF کلیک کنید.

 

مخزن CNG

 

بخشی از کتاب ” راهنمای خودروهای گازسوز CNG “

برای دریافت کتاب کلیک کنید.

 

55 پاسخ
    • ساوالان گاز
      ساوالان گاز گفته:

      سلام
      مخازن سی ان جی همه ساخت ایران هستند ولی مواد اولیه اکثرا وارداتی است و همه استاندارد هستند تنها تفاوت در رنگ و ظاهر مخازن است. و مدت استفاده مفید همه 15 سال است

      پاسخ
  1. رشید
    رشید گفته:

    با سلام، آیا کپسول های تاریخ گذشته قابل تمدید هستن؟ و اینکه آیا میشه از کپسول های دسته دوم مدت دار برای وانت پیکان ک تاریخ کپسولهاش تموم شده استفاده کرد و معاینه فنی گرفت؟

    پاسخ
  2. رضا
    رضا گفته:

    سلام بزرگترین کپسولی ک میتوان روی سمند نصب کرد چند کیلویی است و اینکه اگر دستی نصب بشه معاینه فنی میدن ؟
    شما موجود دارید؟
    از رشت پیام میزارم ممنون میشم اگه پاسخم را بدهید

    پاسخ
    • ساوالان گاز
      ساوالان گاز گفته:

      مخزن 100 لیتری و 90 و 82 و 75 همه برای پژو و سمند استفاده میشه و معاینه فنی برای خودروهای نصب کارگاهی(دستی) کاری نداره

      پاسخ
    • ساوالان گاز
      ساوالان گاز گفته:

      اگر مخزن روی خودروی نصب کارخانه ای باشد و مخزن تست شده باشد دو اشکال بوجود میاد
      یکی اینکه اگر خودرو سال بعد برای گرفتن معاینه فنی مراجعه کند حتما باید سیستم گاز داشته باشد یعنی مخزن روی خودرو حتما باشد که هزینه زیادی برای مالک خودرو دارد
      دوم اینکه اگر مخزن تست شده روی خودروی دیگر که نصب شده هر موقع برای گرفتن معاینه فنی مراجعه کند مخزن مجدد به تست ارسال میشود که تست های مکرر برای مخزن زیان اور است

      پاسخ
  3. علیرضا علی اکبری
    علیرضا علی اکبری گفته:

    سلام من تیبا دوگانه شرکتی دارم
    اما گنجایش کپسول گاز مثل بقیه ی تیبا ها نیست یعنی کمتر جا میگیره چیکار‌باید بکنم؟

    پاسخ
    • ساوالان گاز
      ساوالان گاز گفته:

      سه حالت ممکنه
      یا شیرپرکن از بیرون مشکل داده
      یا شیر سرمخزن
      یا رگلاتور که گاز تا اخر مصرف نمیشه
      به یکی از مراکز مجاز اتحادیه سوختهای جایگزین altfeul.ir مراجعه کنید تا مشکل بررسی شود

      پاسخ
  4. sah_6969
    sah_6969 گفته:

    سلام
    یه خودروی پراید مدل 85 دارم که می خوام دوگانه سوزش کنم .
    1- مخزن های دوقلو بهتره یا مخزن های تکی ؟ حد اکثر مخزن چند لیتری میشه روی پراید تعبیه کرد؟
    2- مراکز مجاز در مشهد کجاست ؟سایتی هست که اطلاعات این مراکز رو ارائه بده؟

    با تشکر.

    پاسخ
    • ساوالان گاز
      ساوالان گاز گفته:

      برای خودرو پراید هم دومخزن و هم تک مخزن مجاز است بزرگترین مخزن مجاز برای پراید62لیتری است مراکز مجاز مشهد را از سایت اتحادیه کشوری سوختهای جایگزین دریافت کنید. altfule.ir

      پاسخ
    • ساوالان گاز
      ساوالان گاز گفته:

      سلام
      برای وانت پیکان هم بصورت جفت مخزن 35 لیتری و هم میتوان از مخازن 100 لیتری 112 لیتری قطر 40 مخزن 82 و 75 و 62 لیتری استفاده کرد بستگی به سلیقه شما و حجم گاز مورد نیاز شما دارد

      پاسخ
  5. مهران
    مهران گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    واسه خوردوی ساینا میشه مخزن ۷۵ لیتری گذاشت !؟
    از کجا میشه متوجه شد مخزنها چند لیتری هستند ؟ روی کپسولها درج نشده ، ممنون میشم جواب سوالم رو ایمیل کنید
    تشکر

    پاسخ
  6. علی
    علی گفته:

    سلام واسه ساینا میشه کپسول ۱۰۰ لیتری نصب کرد یا نه بعد این مخزن توپی ها هستن برای سی ان جی هم هس یا نه بزرگ این توپی ها چقدر هستن…

    پاسخ
  7. حبیب اله یوسفی
    حبیب اله یوسفی گفته:

    سلام
    آیا امکان جابجایی و نصب یک مخزن 62لیتر با مخازن دوقلو در خودرو پراید (فابریک کارخانه)وجود دارد؟
    با تشکر

    پاسخ
  8. والا رضا
    والا رضا گفته:

    درود سپاس از راهنمایی هاتون خواستم بدونم برای خودروی کپسول چند لیتری تهیه کنم و اینکه ایا کپسول دو قلو مناسب ساینا هست یا خیر؟سپاسگزارم

    پاسخ
  9. رویا
    رویا گفته:

    سلام اولا بابت اطلاعات کاملی که دادید بی نهایت سپاسگزارم از حوصله و دقتتان ممنونم ، سوالم این است موقع تعویص مخزن تاریخ اتمام شده، هزینه مخزن جدید را باید بطور کامل بدهیم یا مانه التفاوت حساب میکنید ، هزینه در شرایط فعلی چقدر میشود منظورم امروزه ا نه هفته اینده یا سه روز اینده ، بازهم از صبر و حوصله شما سپاسگزارم

    پاسخ
    • ساوالان گاز
      ساوالان گاز گفته:

      هزینه تعویض مخزن با مالک خودرو است ولی لاشه مخزن مردود قبلی باید پس از امحا بطوریکه نتوان از ان بعنوان منبع سوختگیری برای سی ان جی باشد به مالک خودرو تحویل داده میشه و به قیمت اهن ضایعاتی فروخته میشود

      پاسخ
  10. فولادی
    فولادی گفته:

    سلام‌‌آیاامکان‌داره‌گازسی‌ان‌جی‌هواداشته‌باشه‌واگربودوکپسولمون‌پرکردیم‌ماشین‌کارنکرد‌چطوری‌کپسول‌خالی‌کنیم‌‌…یعنی‌خودمون‌میتونیم‌یابایدبه‌مکانهای‌مربوطه‌ببریم.‌.مرسی

    پاسخ
    • ساوالان گاز
      ساوالان گاز گفته:

      در جایگاههای سوختگیری سی ان جی تجهیزاتی وجود دارد که گاز تزریقی به داخل سیلندر خودرو را تمیز و خشک کرده و ذخیره مینماید اما در خیلی از جایگاهها بدلیل هزینه نگهداری بالای این تجهیزات گاهی سیستم خشک کن جایگاه از کارافتاده و باعث ورود مقداری اب به داخل مخزن میگردد که باعث مختل کردن کارکرد خودرو میشود برای تخلیه مخزن حتما از مراکز خدمات فنی مجاز اتحادیه کشوری سوختهای جایگزین و خدمات وابسته که در سایت این اتحادیه ادرس انها درج شده است استفاده کنید altful.ir

      پاسخ
  11. حامد
    حامد گفته:

    سلام خسته نباشید میخواستم بپرسم اگه تاریخ انقضای کپسول تموم بشه با کپسول تاریخ جدید تعویض میکنن؟؟
    هزینه ای هم باید پرداخت بشه؟؟
    ممنون از سایت خوبتون.

    پاسخ
    • ساوالان گاز
      ساوالان گاز گفته:

      هزینه تعویض مخزن با مالک خودرو است مگر دراینده برای خودروهای عمومی طرحی حمایتی از طرف دولت اعلام شود.

      پاسخ
  12. حمید وحیدی
    حمید وحیدی گفته:

    سلام ممنون از مطالب خوبتون
    میخواستم بدونم کپسول بزرگ برای پرشیا که بشود حدود دویست و پنجاه کیلومتر طی کرد با نصب چقدر هزینه باید کرد؟

    پاسخ
    • ساوالان گاز
      ساوالان گاز گفته:

      قیمت هر روز تغییر میکنه با توجه به استقبال مردم از گاز سی ان جی و محدودیت تولید کنندگان کیت و مخزن ولی مخزن 82 لیتری خوب است برای این پیمایش و با مخزن100 لیتری میتوان تا 300 کیلومتر پیمایش داشت

      پاسخ
  13. علیرضا
    علیرضا گفته:

    با سلام و خسته نباشید و تشکر بابت جواب دادن من در سایت جهت گازی شدن 1 ماه هست ثبت نام کردم چون در اسنپ مشعول کار هستم سوالم این است اگر زمان نصب برای من میتوانم درخواست مخزن بزرگتر داشته باشم برای پراید 131 و یا اینکه بعد از انجام نصب خودم ازاد میتوانم یک مخزن اضافی نصب کنم که ظرفیت گاز بیشتر و طی نمودن مسافت بیشتری داشته باشم ؟؟ با تشکر از شما

    پاسخ
    • ساوالان گاز
      ساوالان گاز گفته:

      برای هر خودرو مخازن مشخصی از طرف سازمان ملی استاندارد تایید نمونه شده اند و با توجه به اینکه از این به بعد با شروع صدور گواهی سلامت خودروها دوگانه سوز تبدیل کارگاهی نظارت سازمان استاندارد روی خودروهای گازسوز افزایش خواهد یافت مخازن 20-28 یا 28-28 یا 60 لیتری برای پراید تایید شده است و مخازن دیگر به مشکل خواهد خورد

      پاسخ
  14. مجتبی چمنی
    مجتبی چمنی گفته:

    با سلام و عرض خسته نباشید
    یک خودروی دوگانه خریدم مدلش۱۳۸۵ هست تولید سیلندرهای گازش ۲۰۰۸ هست (البته داخل معاینه فنی مربوط به گاز نوشته) در صورتیکه تولید ماشین به سال میلادی میشه ۲۰۰۶ اصلا این مورد امکان داره ؟؟ لطفا راهنمایی کنید ممنونم

    پاسخ
    • ساوالان گاز
      ساوالان گاز گفته:

      تاریخ تولید مخزن ارتباطی به مدل خودرو ندارد ممکن است مخازن سالها در انبارها بدون استفاده مانده باشند و بعدا روی خودرو نصب شوند و یا روی خودروهای مدل پایین مخزن به روز و تاریخ بالاتر نصب شود

      پاسخ
    • ساوالان گاز
      ساوالان گاز گفته:

      شما در سامانه جامع خودروهای گازسوز irngv.ir قسمت تبدیل به دوگانه سوز ثبت نام کنید مخازن هم 2مخزن و هم 60 لیتری مناسب است

      پاسخ
  15. مهدی ایرانی
    مهدی ایرانی گفته:

    سلام . آیا میتوانیم موقع تست مخزن خودرو رو داخل آمایشگاهها پارک کنیم.؟
    اگه میتونیم چرا مسیولین آزمایشگاهها نمیذارند خودرو رو پارک کنیم.
    اگه قانون هست برای همه هست و اگه نمیتونیم خودرو رو پارک کنیم > چرا آزمایشگاهها خودشون خودرو پارک میکنن.
    درحالیکه من استاندارد تهران بودم از استاد فیروز خاکی پرسیدم گفتن خلاف قانون هست و هر آزمایشگاهی داخل محوطه خودرو پارک کرده <گزارش بده بدون اتلاف وقت آزمایشگاه پلمپ گردد.
    آیا بنظرتون خلاف قانون هست چرا بعضی از آزمایشگاهها رعایت نمیکنند؟
    من یکی از آزمایشگاهها رفتم رفتارش واقعا با مشتری خیلی بی ادبانه هست و فکر میکنه من مالک خودرو رعیت و … هستم. منتظرم برم یه روزی از آزمایشگاه که خودشون خودرو پارک کرده که طبق قانون خلاف هست و نباید به هیچ عنوان خودرو پارک شود عکس میگیرم و به مسیولین و خود خاکی فیروز و اتحادیه سوختهای جایگزین خواهم برد و تا نتیجه نگرفتم ول کن ماجرا نخواهم ئشد. و شما هم ممنون میشم تو سایتتون پیگیری بفرمایید…
    باتشکر مهدی..

    پاسخ
    • ساوالان گاز
      ساوالان گاز گفته:

      در صورت پایان مدت اعتبار مخازن سی ان جی باید با مخازن جدید جایگزین شوند که همه مراکز خدمات فنی مجاز خودروهای گازسوز که در سایت اتحادیه کشوری سوختهای جایگزین و خدمات وابسته درج شده است این کار را انجام میدهند اگر هم دسترسی به تبریز داشتید ما درخدمت شما هستیم

      پاسخ
    • ساوالان گاز
      ساوالان گاز گفته:

      سلام
      تمام مخازن سی ان جی چه فولادی چه کامپوزیت برای فشار کاری 200 بار طراحی شده اند ولی فشار های بالاتر را هم تحمل میکنند مثلا فشار تست هیدرواستاتیک مخازن فولادی 300 بار است.

      پاسخ
    • ساوالان گاز
      ساوالان گاز گفته:

      سلام برای وانت پیکان هم دومخزن 35 لیتری میشه بست که هرکدام حدود 10500000 قیمت دارد و هم مخزن 75 لیتری 14000000 و هم 82 لیتری 15500000 و هم 100 لیتری که حدود 16700000 قیمت دارد

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *