sham

شمع های چند الکترود (پلاتین)

باور غلط زیاد بودن شتاب خودرو با شمع چند الکترود. بالا بودن عمر مفید شمع ها

شمع های چند الکترود(پلاتین)

 

بر اساس نوع طراحی موتورها انواع مختلفی از شمع در بازار وجود دارد. از نظر تعداد الکترودها شمع ها به دو دسته تک پلاتین و چند پلاتین (۲ پلاتین تا ۴ پلاتین) تقسیم می شوند.

 

باور غلط در مورد شمع دو پلاتین
یکی از دلایلی که بعضی از خودروسازان از شمع های چند الکترود استفاده می کند عمر بیشتر آنها نسبت به تک پلاتین است. باور غلطی که اکثرا بین مردم و فروشندگان لوازم یدکی شکل گرفته این است که شمع های دو پلاتین در هر بار سیکل انفجار موتور دو جرقه همزمان تولید می کنند و چون یک جرقه بیشتر از شمع های تک پلاتین تولید می شود احتراق بهتری صورت گرفته و شتاب خودرو افزایش می یابد! یکی از ترفندهای گول زدن خریداران بی اطلاع برای خرید شمع های دو پلاتین تبلیغ شتاب گیری بهتر است ولی در عمل ممکن است این طور نباشد.

 

شمع دو پلاتین استفاده کنیم یا تک پلاتین؟
هنگام انتخاب شمع باید تنها یک چیز را مد نظر قرار داد و آن توصیه کارخانه سازنده است. شمع را باید بر اساس مدل و کد انتخاب کنید نه بر اساس تعداد الکترود. مثلا سیتروئن برای زانتیا شمع Eyquem با کد RFC42LZ2E را پیشنهاد کرده است. این شمع از نوع دو پلاتین هست. در واقع هر شمعی که صرفا دو پلاتین باشد خاصیت شمع فوق را ندارد. مثلا شمع دو پلاتین NGK با Eyquem فرق دارد. ممکن است برای بعضی خودروها شمع توصیه شده از نوع تک پلاتین باشد. مثلا برای پژو ۴۰۵ با موتور ۱٫۸ شمع Eyquem با کد RFN58LZ پیشنهاد شده است. در چنین مواردی بهتر است همان شمع توصیه شده را بخرید و به دلخواه خودتان سراغ شمع های متفرقه با الکترودهای بیشتر نروید. پس شمع دو پلاتین برای همه موتورها کاربرد ندارد و فقط در صورتی می توانید از آن استفاده کنید که شمع توصیه شده از نوع دو پلاتین باشد.

 

 اینکه بگوییم شمع دو الکترود شتاب را افزایش می دهد درست نیست بهتر است بگوییم با شمع دو الکترود شتاب خودرو دیرتر افت می کند. در واقع هنگامی که شمع تک  و دو الکترود هر دو نو باشند تغییر خاصی در شتاب ایجاد نمی شود ولی به مرور زمان خودرویی که شمع تک الکترود دارد زودتر شتابش ضعیف می شود و باید زودتر شمع تعویض شود. 

دانلود مقاله رایگان شمع های چند الکترود

 

 

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *