مخزن CNG
مخزن CNG
مخزن CNG یا سیلندر سی ان جی خودرو یکی از اجزای اصلی سیستم سوخترسانی گازی است که سوخت گاز در آن ذخیره میگردد. معمولاً بهمنظور افزایش قابلیت ذخیرهسازی بیشتر، سوخت گاز بهصورت فشرده نگهداری میشود. در این مخازن، این فشار تا بیش از 200 بار (واحد فشار) نیز افزایش مییابد.
تعداد مخازن استفادهشده در خودروها، حجم و طراحی ابعاد آنها به عواملی مانند نوع خودرو، توان موتور و فضای در نظر گرفتهشده برای مخازن بستگی دارد. مخازن سی ان جی معمولاً به شکل کپسولهای استوانهای یا عدسیهای کروی طراحی میشوند.
تقسیمبندی مخازن CNG ازنظر جنس مواد تشکیلدهنده
بهطورکلی مخازن گاز طبیعی فشرده مورداستفاده در خودرو را میتوان به چهار دسته تقسیم کرد:
مخازن نوع اول، مخازن تمام فلزی (CNG-1)
این مخازن با استفاده از سه روش (استفاده از لوله، ورق صفحهای، شمشال) و روشهای خاص شکلدهی، به صورت یکپارچه و بدون درز و جوش، از فولاد کروم – مولیبدن، یا فولاد کربن – منگنز ساخته میشوند. در مقایسه با انواع دیگر مخازن دارای وزن بیشتر و قیمت پایینتری میباشند. این مخازن به ازای هر لیتر ظرفیت آبی از 90/0 الی 3/1 کیلوگرم وزن دارند.
مخازن نوع دوم، مخازن نیمه کامپوزیت یا کمرپیچ (CNG-2)
این نوع مخزن دارای یک لایه آستری از جنس فولاد یا آلومینیوم بدون درز است که قسمت استوانهای این آستری، توسط الیاف شیشه، آرامید، کربن یا مخلوطی از آنها که آغشته به رزین است (کامپوزیت) بهصورت محیطی تقویت شده است.
استفاده از این ساختار کامپوزیتی، باعث کاهش ضخامت قسمت استوانهای میشود، درنتیجه وزن مخزن نسبت به نوع اول کاهش مییابد. این مخازن به ازای هر لیتر ظرفیت آبی از 60/0 الی 85/0 کیلوگرم وزن دارند.
مخازن نوع سوم (CNG-3)
این مخازن دارای یک لایه آستری عمدتاً از جنس آلومینیوم بدون درز بوده و در تمام این لایه داخلی مواد کامپوزیتی در راستای محیطی و محوری تقویت شده است. این ساختار کامپوزیتی که به مخزن داده میشود، این امکان را به وجود میآورد که بتوان از ضخامت قسمت فلزی کاست و درنتیجه مخزن سبکتری را نسبت به مخازن نوع اول و دوم به دست آورد. علاوه بر این، قابلیت تحمل فشار نیز نسبت به انواع قبلی افزایش مییابد. این مخازن به ازای هر لیتر ظرفیت آبی 3/0 الی 4/0 کیلوگرم وزن دارند.
مخازن نوع چهارم، مخازن تمام کامپوزیت (CNG-4)
این مخازن بسیار شبیه مخازن نوع سوم هستند و تنها ازلحاظ نوع و جنس آسترها تفاوت دارند. آستر این نوع مخازن از جنس پلیمر بدون درز است که تمام سطح آن توسط مواد کامپوزیتی در جهات شعاعی و محوری تقویت شده است. این ساختار تمام کامپوزیت از سبکترین انواع مخازن سی ان جی است، بهطوریکه حتی با سیستم سوخت بنزینی قابل مقایسه هستند. محل نصب شیر و پورتهای خروجی از جنس آلومینیوم است که با روش خاصی به لایه داخلی متصل میشود.
به دلیل اختلاف ضریب انبساطی حجمی آلومینیوم و مواد پلیمری، در اثر تغییرات دمایی و فشار داخل مخزن، ممکن است این دو ماده از هم جدا شوند و مخزن دچار نشتی گردد. ایمنسازی مخزن در برابر این پدیده یکی از پیچیدگیهای ساخت این مخازن است. این مخازن به ازای هر لیتر ظرفیت آبی 3/0 الی 5/0 کیلوگرم وزن دارد و سازندگان این نوع مخازن در دنیا بسیار محدودند.
اشکال عمده این مخازن ایجاد نشتی به مرور زمان از محل نافی فلزی و آستر پلیمری است که وظیفه ارتباط ورود و خروج گاز را بین مخزن و قطعات خارجی مخزن به عهده دارد. همچنین به علت عدم انتقال حرارت مناسب آستری پلاستیکی، حین سوختگیری سریع در این مخازن افزایش دمای نسبتاً بیشتری ایجاد میشود. ازجمله مزایای این نوع مخازن میتوان به سیکل عمر طولانی و احتمال کم بودن ترکیدگی در حوادث اشاره کرد.
مقایسه وزن و جنس 4 نوع مخزن CNG
ممکن است این سؤال پیش بیاید که چرا مخازن نوع 4 با آنکه از فنآوری ساخت پیشرفتهتری دارند از مخازن نوع 3 سنگینتر هستند؟ در جواب میتوان گفت که اگر چه مخزن نوع 4 سنگینتر است ولی به دلیل تکنولوژی بالاتر، عمر بیشتری نیز دارد، که باتوجه به اختلاف وزن ناچیز با مخزن نوع 3، یک نقطه قوت محسوب میشود.
استانداردهای ساخت مخازن CNG
رشد و توسعه خودروهای گازسوز و اینکه ایمنی اولین دغدغه در طراحی و استفاده از مخازن آنها بوده موجب توسعه استانداردهای متعدد ملی و بینالمللی در این زمینه بوده است.
جدول زیر گروهی از استانداردهای ملی و بینالمللی مرتبط با مخازن را نشان میدهد:
استانداردهای مذکور تا حد معقولی با یکدیگر هماهنگ هستند و الزامات فنی آنها با یکدیگر یکپارچه است. درنتیجه مخزنی که الزامات یک استاندارد را پشت سر بگذارد به احتمال قوی الزامات سایر استانداردها را نیز برآورده خواهد نمود.
این استانداردها مانند سایر استانداردها عملکرد محور هستند و وارد جزئیات پروسه ساخت و مواد نمونه نمیشوند. به این دلیل در صورت رعایت نکات ایمنی و قابلیت اعتماد، امکان ورود فنآوریهای جدید را به این حیطه فراهم مینماید.
آزمونهای ارزیابی کیفی این استانداردها نماینده الزامات استفاده میدانی هستند و به آسیب، مقاومت محیطی و دوام، عمر کاری (15 تا 20 ساله) مخزن و تعداد دفعات پر شدن حداکثر 15000 بار مرتبط هستند. برآورد این الزامات آزمون، ایمنی را طی عمر کاری مخزن تضمین مینماید.
شایانذکر است که در ایران از استاندارد ISO 11439 یا استاندارد ملی 7598 برای ساخت مخازن استفاده میشود.
گنجایش سیلندر CNG
گنجایش مخازن برای سوختگیری گاز بهطور استاندارد برای هر 4 لیتر حجم اسمی ظرفیت آبی، یک مترمکعب (170 گرم بر لیتر) گاز در شرایط دمای 15 درجه سانتیگراد و فشار 250 بار (اتمسفر) در جایگاه سوختگیری است. البته به دلیل سوختگیری مداوم و تدابیر نگهداری تجهیزات جایگاهی معمولاً این فشار پشت دستگاههای تزریق سوخت جایگاه وجود ندارد و با افزایش دما نیز گاز کمتری به مخازن تزریق میشود.
در ایران به دلیل ارزانی و روش تولید آسانتر آن مخازن، از مخازن نوع اول، بیشتر استفاده میشود که از حجم 20 لیتر تا 130 لیتر وارد و یا تولید میشود.
مسافت طی شده با یک بار پر کردن سیلندر CNG
پس از گازسوز کردن خودرو ، دقت داشته باشید که پیمایش خودرو به اندازه یک باک بنزین نیست بلکه یک مخزن سی ان جی بهطورمعمول معادل 10 تا 25 لیتر بنزین، گاز طبیعی را در خود ذخیره میکند. بدیهی است اگر میزان مصرف خودرویتان را با واحد km/liter در این عدد ضرب کنید، میزان مسافت پیموده شده با یک مخزن پر از CNG به دست میآید.
برای مثال برای یک خودروی متوسط با حجم سیلندر 1300 سیسی این مسافت چیزی در حدود 100 تا 250 کیلومتر در خودروهای مختلف و بزرگی مخزن سی ان جی خواهد بود. در صورت نیاز با افزودن تعداد مخزن میتوان این مسافت را افزایش داد.
به عبارتی میتوان گفت مسافت طی شده با یک بار پرکردن مخزن سی ان جی بستگی به مقدار مصرف خودرو در استفاده از سوخت بنزین دارد و مسافت طی شده، به ازای مصرف هر متر مکعب گاز طبیعی حدودا معادل مسافت طی شده با یک لیتر بنزین است.
به عنوان مثال اگر مخزن خودرو 20 متر مکعب گاز ذخیره کند و مصرف ان با بنزین به ازای هر 100 کیلومتر 10 لیتر بنزین باشد میتوان مسافت 200 کیلومتر را طی کرد.
مشخصات سیلندر CNG
سیلندرهای سی ان جی تولیدی از نظر قطر خارجی، طول، وزن و گنجایش اسمی و گنجایش مقدار گاز تقریبی، از مقادیر جدول زیر تبعیت میکنند که برای نمونه مشخصات شرکت کاوش را در این جا آوردهایم.
البته بسته به کارخانه تولیدی و مواد اولیه به کار رفته در تولید مخازن، تفاوتهایی در این اندازهها وجود دارد.
قابل ذکر است که برخی سازنده ها (مثل کاوش) در مورد حک کردن وزن مخازن تولید شده دقت کافی صورت نداده اند و وزن حک شده روی انها صحیح نمیباشد. و باید وزن واقعی اندازه گیری شده با ترازوی یا لودسل کالیبره شده بعنوان وزن مخزن در نظر گرفته شود.
تاریخ تولید و انقضای سیلندر CNG
دو نوع اطلاعات روی مخازن سی ان جی در قسمت گپ گلویی (شانه سمت شیرمخزن) حکاکی میشود که برخی از انها اطلاعات ضروری سیلندر است که باید حتما روی تمامی مخازن سی ان جی مشخص شود و برخی از اطلاعات بصورت تکمیلی است که اگر نباشد اشکالی ندارد. در جدول زیر اطلاعات مخزن اورده شده است.
یکی از موارد مهم ان تاریخ تولید و انقضای مخزن است زیرا پس از انقضای تاریخ سیلندر نباید از ان برای سوختگیری برای گاز طبیعی فشرده (CNG) و استفاده در خودرو استفاده کرد.
اطاعات ضروری |
اطلاعات تکمیلی |
فقط برای CNG |
PRD های ویژه و شیرهای تایید شده برای استفاده همراه مخزن |
تاریخ انقضا (بعنوان مثال: 08/2031) |
محدوده دمای گاز داخل مخزن |
نشان شناسایی سازنده(نام کشور و شرکت سازنده مخزن) |
گنجایش نامی سیلندر برحسب لیتر آب |
مشخصه سیلندر(شماره سریال و …) |
تاریخ انجام آزمون اصلی فشار |
فشار و دمای کاری (200 بار در دمای 15 درجه سانتیگراد) |
نشان بازرسی |
شماره استاندارد مخزن (11439- 7598- R110) |
|
تاریخ ساخت یا تولید سیلندر ( مثال 08/2016) یا (08/16) |
|
اطلاعات الزام شده توسط موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران |
|
عملکرد، شرایط و طول عمر مخزن گاز طبیعی فشرده
شرایط طراحی و سرویس برای مخازن سی ان جی، فشار 200 بار در دمای 15 درجه سانتیگراد است. بیشینه فشار پرشدگی سیلندر سی ان جی 260 بار است که بیشینه دمای مجاز را هم در مخزن ایجاد میکند. این حالت در هنگام پر شدن مخزن در دستگاههای سریع رخ میدهد.
کمترین دفعات قابل پرشدن یک سیلندر سی ان جی در طول عمر خود 15000 مرتبه و حداکثر عمر یک مخزن معمولاً 20 سال است.
برنامه بازرسی دورهای مخازن CNG، 3 ساله و آزمون مجدد آن 5 ساله در مراکز بازرسی دورهای مخازن است.
علت داغ شدن مخزن سی ان جی
توجه شود که هنگام سوختگیری، مخازن سی ان جی به دلیل اینکه گاز تحتفشار ذخیره میشود انرژی آزاد کرده و دمای آن بالا میرود. لذا گرم شدن سیلندر در هنگام سوختگیری، کاملاً طبیعی است و جای نگرانی نیست.
انبار کردن و نگهداری سیلندرهای سی ان جی
برای جلوگیری از صدمه رسیدن به مخازن در انبار، باید شرایط زیر را رعایت نمود:
• مخازن نباید در معرض تابش مستقیم آفتاب و بارش آسمانی قرار گیرند.
• محیط نگهداری مخازن نباید طوری باشد که باعث خوردگی یا پوسیدگی مخزن بشود.
• مخازن نباید با زمین و یا با یکدیگر برخورد داشته باشند.
برای این کار از پالتهای چوبی در زیر مخازن و تختههای مخصوص موقع انبار کردن رویهم استفاده میشود.
• مخازن نباید در کنار مواد آتشزا قرار گیرند.
• از کشیدن و غلطاندن مخازن سی ان جی موقع جابجایی جداً خودداری و برای حمل مخازن از جرثقیل و یا بالابر دستی استفاده شود.
• مخازن باید از هرگونه آلودگی به مواد چربی دور باشند.
• مخازن در کنار دستگاههایی که تولید جرقه میکنند قرار نگیرند.
دانلود فایل PDF کلیک کنید.
بخشی از کتاب ” راهنمای خودروهای گازسوز CNG “
برای دریافت کتاب کلیک کنید.
سلام بزرگترین کپسولی ک میتوان روی سمند نصب کرد چند کیلویی است و اینکه اگر دستی نصب بشه معاینه فنی میدن ؟
شما موجود دارید؟
از رشت پیام میزارم ممنون میشم اگه پاسخم را بدهید
مخزن 100 لیتری و 90 و 82 و 75 همه برای پژو و سمند استفاده میشه و معاینه فنی برای خودروهای نصب کارگاهی(دستی) کاری نداره
سلام ایا میشه کپسولی که روی پراید بوده و روش معاینه فنی گرفتم بفروشم؟؟
اگر مخزن روی خودروی نصب کارخانه ای باشد و مخزن تست شده باشد دو اشکال بوجود میاد
یکی اینکه اگر خودرو سال بعد برای گرفتن معاینه فنی مراجعه کند حتما باید سیستم گاز داشته باشد یعنی مخزن روی خودرو حتما باشد که هزینه زیادی برای مالک خودرو دارد
دوم اینکه اگر مخزن تست شده روی خودروی دیگر که نصب شده هر موقع برای گرفتن معاینه فنی مراجعه کند مخزن مجدد به تست ارسال میشود که تست های مکرر برای مخزن زیان اور است
سلام من تیبا دوگانه شرکتی دارم
اما گنجایش کپسول گاز مثل بقیه ی تیبا ها نیست یعنی کمتر جا میگیره چیکارباید بکنم؟
سه حالت ممکنه
یا شیرپرکن از بیرون مشکل داده
یا شیر سرمخزن
یا رگلاتور که گاز تا اخر مصرف نمیشه
به یکی از مراکز مجاز اتحادیه سوختهای جایگزین altfeul.ir مراجعه کنید تا مشکل بررسی شود
سلام
یه خودروی پراید مدل 85 دارم که می خوام دوگانه سوزش کنم .
1- مخزن های دوقلو بهتره یا مخزن های تکی ؟ حد اکثر مخزن چند لیتری میشه روی پراید تعبیه کرد؟
2- مراکز مجاز در مشهد کجاست ؟سایتی هست که اطلاعات این مراکز رو ارائه بده؟
با تشکر.
برای خودرو پراید هم دومخزن و هم تک مخزن مجاز است بزرگترین مخزن مجاز برای پراید62لیتری است مراکز مجاز مشهد را از سایت اتحادیه کشوری سوختهای جایگزین دریافت کنید. altfule.ir
آیا مخزن ردی که در معاینه فنی رد شده باید هزینه بدیم تا داغی مخزن را بدن بهمون
خیر
سلام میخواستم بدونم ظرفیت مخزن فابریک وانت پیکان چقدره؟
سلام
برای وانت پیکان هم بصورت جفت مخزن 35 لیتری و هم میتوان از مخازن 100 لیتری 112 لیتری قطر 40 مخزن 82 و 75 و 62 لیتری استفاده کرد بستگی به سلیقه شما و حجم گاز مورد نیاز شما دارد
سلام وقتتون بخیر
واسه خوردوی ساینا میشه مخزن ۷۵ لیتری گذاشت !؟
از کجا میشه متوجه شد مخزنها چند لیتری هستند ؟ روی کپسولها درج نشده ، ممنون میشم جواب سوالم رو ایمیل کنید
تشکر
سلام
برای ساینا مخزن 62 لیتری مناسب است و 75 امکان ندارد
سلام. خسته نباشید. چه کپسولی روی ماشین نصب کنیم که نیاز به انقضای تاریخ نداشته باشد.
سلام
هر مخزنی تاریخ انقضا دارد که روی ان حک شده است و هیچ مخزنی نیست که تاریخ انقضا نداشته باشد
سلام واسه ساینا میشه کپسول ۱۰۰ لیتری نصب کرد یا نه بعد این مخزن توپی ها هستن برای سی ان جی هم هس یا نه بزرگ این توپی ها چقدر هستن…
سلام
برای ساینا مخزن 60 لیتر مناسب است و 100 لیتری امکان ندارد
سلام
آیا امکان جابجایی و نصب یک مخزن 62لیتر با مخازن دوقلو در خودرو پراید (فابریک کارخانه)وجود دارد؟
با تشکر
از نظر فنی اشکال ندارد ولی در مراکز معاینه فنی گاها بعنوان تغییر وضعیت تلقی شده و مورد قبول نیست
درود سپاس از راهنمایی هاتون خواستم بدونم برای خودروی کپسول چند لیتری تهیه کنم و اینکه ایا کپسول دو قلو مناسب ساینا هست یا خیر؟سپاسگزارم
خودرو ساینا مخزن 62 خوبه و دومخزن مشکل جایگیری میشود
سلام اولا بابت اطلاعات کاملی که دادید بی نهایت سپاسگزارم از حوصله و دقتتان ممنونم ، سوالم این است موقع تعویص مخزن تاریخ اتمام شده، هزینه مخزن جدید را باید بطور کامل بدهیم یا مانه التفاوت حساب میکنید ، هزینه در شرایط فعلی چقدر میشود منظورم امروزه ا نه هفته اینده یا سه روز اینده ، بازهم از صبر و حوصله شما سپاسگزارم
هزینه تعویض مخزن با مالک خودرو است ولی لاشه مخزن مردود قبلی باید پس از امحا بطوریکه نتوان از ان بعنوان منبع سوختگیری برای سی ان جی باشد به مالک خودرو تحویل داده میشه و به قیمت اهن ضایعاتی فروخته میشود
سلامآیاامکاندارهگازسیانجیهواداشتهباشهواگربودوکپسولمونپرکردیمماشینکارنکردچطوریکپسولخالیکنیم…یعنیخودمونمیتونیمیابایدبهمکانهایمربوطهببریم..مرسی
در جایگاههای سوختگیری سی ان جی تجهیزاتی وجود دارد که گاز تزریقی به داخل سیلندر خودرو را تمیز و خشک کرده و ذخیره مینماید اما در خیلی از جایگاهها بدلیل هزینه نگهداری بالای این تجهیزات گاهی سیستم خشک کن جایگاه از کارافتاده و باعث ورود مقداری اب به داخل مخزن میگردد که باعث مختل کردن کارکرد خودرو میشود برای تخلیه مخزن حتما از مراکز خدمات فنی مجاز اتحادیه کشوری سوختهای جایگزین و خدمات وابسته که در سایت این اتحادیه ادرس انها درج شده است استفاده کنید altful.ir
سلام خسته نباشید میخواستم بپرسم اگه تاریخ انقضای کپسول تموم بشه با کپسول تاریخ جدید تعویض میکنن؟؟
هزینه ای هم باید پرداخت بشه؟؟
ممنون از سایت خوبتون.
هزینه تعویض مخزن با مالک خودرو است مگر دراینده برای خودروهای عمومی طرحی حمایتی از طرف دولت اعلام شود.
سلام ممنون از مطالب خوبتون
میخواستم بدونم کپسول بزرگ برای پرشیا که بشود حدود دویست و پنجاه کیلومتر طی کرد با نصب چقدر هزینه باید کرد؟
قیمت هر روز تغییر میکنه با توجه به استقبال مردم از گاز سی ان جی و محدودیت تولید کنندگان کیت و مخزن ولی مخزن 82 لیتری خوب است برای این پیمایش و با مخزن100 لیتری میتوان تا 300 کیلومتر پیمایش داشت
با سلام و خسته نباشید و تشکر بابت جواب دادن من در سایت جهت گازی شدن 1 ماه هست ثبت نام کردم چون در اسنپ مشعول کار هستم سوالم این است اگر زمان نصب برای من میتوانم درخواست مخزن بزرگتر داشته باشم برای پراید 131 و یا اینکه بعد از انجام نصب خودم ازاد میتوانم یک مخزن اضافی نصب کنم که ظرفیت گاز بیشتر و طی نمودن مسافت بیشتری داشته باشم ؟؟ با تشکر از شما
برای هر خودرو مخازن مشخصی از طرف سازمان ملی استاندارد تایید نمونه شده اند و با توجه به اینکه از این به بعد با شروع صدور گواهی سلامت خودروها دوگانه سوز تبدیل کارگاهی نظارت سازمان استاندارد روی خودروهای گازسوز افزایش خواهد یافت مخازن 20-28 یا 28-28 یا 60 لیتری برای پراید تایید شده است و مخازن دیگر به مشکل خواهد خورد
با سلام و عرض خسته نباشید
یک خودروی دوگانه خریدم مدلش۱۳۸۵ هست تولید سیلندرهای گازش ۲۰۰۸ هست (البته داخل معاینه فنی مربوط به گاز نوشته) در صورتیکه تولید ماشین به سال میلادی میشه ۲۰۰۶ اصلا این مورد امکان داره ؟؟ لطفا راهنمایی کنید ممنونم
تاریخ تولید مخزن ارتباطی به مدل خودرو ندارد ممکن است مخازن سالها در انبارها بدون استفاده مانده باشند و بعدا روی خودرو نصب شوند و یا روی خودروهای مدل پایین مخزن به روز و تاریخ بالاتر نصب شود
سلام برای تیبا مخزن ۶۲ لیتری مناسبه یا مخزن لیتر بالاتری هم هست لطفا قیمت هم بدید
62 لیتری خوبه ولی قیمت به روز تغییر میکنه فعلا ثبات ندارد
مخزن 62 لیتری برای تیبا مناسب است مخزن بزرگتر جانمایی درست نیست و سنگین هم هست
سلام برای خودرو پراید چه مخزن هایی موجوده با چه قیمتی؟
شما در سامانه جامع خودروهای گازسوز irngv.ir قسمت تبدیل به دوگانه سوز ثبت نام کنید مخازن هم 2مخزن و هم 60 لیتری مناسب است
سلام . آیا میتوانیم موقع تست مخزن خودرو رو داخل آمایشگاهها پارک کنیم.؟
اگه میتونیم چرا مسیولین آزمایشگاهها نمیذارند خودرو رو پارک کنیم.
اگه قانون هست برای همه هست و اگه نمیتونیم خودرو رو پارک کنیم > چرا آزمایشگاهها خودشون خودرو پارک میکنن.
درحالیکه من استاندارد تهران بودم از استاد فیروز خاکی پرسیدم گفتن خلاف قانون هست و هر آزمایشگاهی داخل محوطه خودرو پارک کرده <گزارش بده بدون اتلاف وقت آزمایشگاه پلمپ گردد.
آیا بنظرتون خلاف قانون هست چرا بعضی از آزمایشگاهها رعایت نمیکنند؟
من یکی از آزمایشگاهها رفتم رفتارش واقعا با مشتری خیلی بی ادبانه هست و فکر میکنه من مالک خودرو رعیت و … هستم. منتظرم برم یه روزی از آزمایشگاه که خودشون خودرو پارک کرده که طبق قانون خلاف هست و نباید به هیچ عنوان خودرو پارک شود عکس میگیرم و به مسیولین و خود خاکی فیروز و اتحادیه سوختهای جایگزین خواهم برد و تا نتیجه نگرفتم ول کن ماجرا نخواهم ئشد. و شما هم ممنون میشم تو سایتتون پیگیری بفرمایید…
باتشکر مهدی..
سلام
ورود خودرو و افراد غیر مسئول به ازمایشگاه هیدرو ممنوع میباشد
مخزن من کامپوزیت هستش نوع ۲ که شما معرفی کردین و تاریخ انقضاش رسیده ایا معاوضه میکنن مراکز مجاز یا نه ؟
تشکر
در صورت پایان مدت اعتبار مخازن سی ان جی باید با مخازن جدید جایگزین شوند که همه مراکز خدمات فنی مجاز خودروهای گازسوز که در سایت اتحادیه کشوری سوختهای جایگزین و خدمات وابسته درج شده است این کار را انجام میدهند اگر هم دسترسی به تبریز داشتید ما درخدمت شما هستیم
سلام.میخوستم بپرسم آیا این مخزن ها تحمل ۲۰۰باروها را هم دارند.یافرقی نمیکنه؟
سلام
تمام مخازن سی ان جی چه فولادی چه کامپوزیت برای فشار کاری 200 بار طراحی شده اند ولی فشار های بالاتر را هم تحمل میکنند مثلا فشار تست هیدرواستاتیک مخازن فولادی 300 بار است.
سلام خسته نباشید قیمت کپسول برای وانت پیکان چقدره ممنون
سلام برای وانت پیکان هم دومخزن 35 لیتری میشه بست که هرکدام حدود 10500000 قیمت دارد و هم مخزن 75 لیتری 14000000 و هم 82 لیتری 15500000 و هم 100 لیتری که حدود 16700000 قیمت دارد
سلام خسته نباشید ب سایت خوبتون
عزیز وقتی کپسول تاریخش تموم میشه باید ب کجا مراجعه کرد فروخت
سلام وقتی تاریخ انقضای استفاده از مخزن CNG به اتمام برسه باید به یکی از مراکز خدمات فنی مجاز خودروهای دوگانه سوز مراجعه و مخزن خود را تعویض نمایید.
شما میتوانید برای یافتن مراکز مجاز از وبسایت اتحادیه کشوری سوختهای جایگزین http://altfuel.ir/%D9%85%D8%B1%D8%A7%DA%A9%D8%B2-%D9%85%D8%AC%D8%A7%D8%B2-%D8%AE%D8%AF%D9%85%D8%A7%D8%AA-%D9%81%D9%86%DB%8C/
استفاده نمایید
در تبریز در خدمتتان هستیم